مثبت بودن تراز تجاری دام و فرآورده های دامی
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: تراز تجاری در بخش دام و فرآورده های دامی مثبت است.

ه گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرتضی رضائی با اشاره به اینکه صادرات مواد لبنی، تخم مرغ نطفه دار، عسل، دام زنده و گوشت مرغ در ۶ ماهه گذشته عدد خوبی داشته است افزود: میزان صادرات این محصولات در ۶ ماه گذشته ۶۱۰ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: براساس گزارش های گمرک میزان واردات اقلام مواد ژنتیکی و تخم مرغ اجداد ۵۴۵ میلیون دلار بوده بنابر این میزان صادرات بیش از ۶۷ میلیون دلار بیشتر از ارزش واردات است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین اخبار منتشر شده از سوی برخی انجمن ها و اتحادیه های دامداری را در خصوص عرضه گوشت دام های پیر با برچسب گوشت وارداتی، تکذیب کرد و افزود: مگر امکان دارد که مجوز بهداشتی صادر شود و تعداد قابل ملاحظه ای ناظران بهداشتی در کشورهای مبدأ مستقر شوند و آمار واردات گوشت قرمز در گمرکات ثبت شود و گوشتی وارد نشود، اصلاً مگر این مقدار دام پیر در کشور وجود دارد.

رضائی تصریح کرد: مردم با ویژگی های گوشت دام پیر آشنا هستند و مشخص است فیبرهای موجود در این گوشت به راحتی پخته نمی شود.

وی تاکید کرد: گوشت هایی که برای تنظیم بازار توزیع می شود کاملاً وارداتی است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین از آزادسازی صادرات گوشت مرغ خبر داد و گفت: تا پیش از دو هفته گذشته صادرات گوشت مرغ به علت نگرانی برای تأمین نیاز بازار داخل ممنوع بود اما با افزایش تولید صادرات، آزاد شد.

رضائی افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ صادر شد اما این میزان در اوایل امسال ۵۰ تا ۶۰ هزار تن بوده است.

وی میزان تولید گوشت مرغ را در کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید در واحدهای پرورشی ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است و در صورت ایجاد بازارهای هدف، عدد صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن است و می تواند یک میلیون دلار درآمد صادراتی ایجاد کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: صادرات قابلیت ارزشمندی در اقتصاد هر کشور است و می تواند با ایجاد ارزش افزوده گزینه مناسبی برای حضور در بازارهای صادراتی باشد.

رضائی گفت: بازارهای صادراتی خوبی در منطقه آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی روسیه داریم.

وی افزود: نهاده های مورد نیاز صنعت مرغداری با تأمین ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به اندازه کافی وارد و در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده بیشتر وارد شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن نهاده در بنادر و کشتی ها تخلیه شده است و هیچ گونه محدودیتی هم در زمینه تأمین ویتامین ها و انواع داروهای مورد نیاز وجود ندارد.

رضائی تاکید کرد: به هیچ وجه کمبودی در گوشت مرغ وجود ندارد و در زمینه تأمین تخم مرغ نیز محدودیتی نداریم و تمام واحدهایی که سال گذشته به علت شیوع آنفلوانزای پرندگان از چرخه تولید خارج شده بودند در حال حاضر تولید می کنند.

وی تولید مرغ سایز را از اولویت های معاونت امور دام دانست و گفت: وزن مناسب و استاندارد مرغ ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم است و مرغداران این امکان را دارند که در سایز استاندارد تولید کنند اما در حال حاضر سلیقه بازار داخلی برخلاف بازارهای جهانی خواهان مرغ درشت است که این مسئله سبب تحمیل هزینه های چند هزار میلیاردی به کشور شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزن مرغ در واحدهای پرورشی حتی تا ۳ کیلوگرم نیز افزایش می یابد و این به معنای ۶۰۰ گرم دور ریز در لاشه است که این هزینه به مصرف کننده و تولید کننده تحمیل می شود.

رضائی گفت: تولید مرغ درشت سبب شده است تا بعد از سن ۳۰ تا ۳۵ روزه گی به ازای هر قطعه ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم دان بیشتر مصرف شود و در مجموع ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه بیشتری برای تولید هدر رود.

وی تاکید کرد: بدیهی است هر چه سایز مرغ بیشتر شود احتمال ابتلا به بیماری بیشتر و دارو و واکسن بیشتری مصرف و بقایای داروها نیز بیشتر خواهد بود.