کوچک کردن معاونت های تخصصی امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد

مرتضی رضایی اعلام داشت: کوچک شدن سطح سازمانی معاونت تخصصی در استان، عملاً امکان حضور مؤثر در مراجع تصمیم‌گیر استانی را سلب نموده و خوداتکایی در محصولات کشاورزی را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مرتضی رضایی اعلام داشت: کوچک شدن سطح سازمانی معاونت تخصصی در استان، عملاً امکان حضور مؤثر در مراجع تصمیم‌گیر استانی را سلب نموده و خوداتکایی در محصولات کشاورزی را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به نامه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه در خصوص اعمال تغییرات در ساختار معاونت‌های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها واکنش نشان داد.

رضایی در بخشی از این نامه که به وزیر جهاد کشاورزی ارسال داشت هاست آورده است: تجربه کوچک‌ کردن برخی سطوح سازمان معاونت‌های تخصصی در استان‌ها طی سنوات گذشته، مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد که بازتاب آن در جلسات ملی مشهود است.

متن نامه معاونت امور تولیدات دامی به شرح ذیل می باشد:

جناب آقای دکتر خاوازی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

موضوع: عدم ادغام معاونت‌های تخصصی

سلام‌علیکم؛

با احترام، بازگشت به رونوشت نامه شماره ۲۵۶۴۴ مورخ ۱۸/۰۵/۱۴۰۰ معاون محترم توسعه مدیریت و منابع در خصوص اعمال تغییرات در ساختار معاونت‌های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، همان‌گونه که مستحضرید بر اساس برنامه‌های توسعه کشور، برنامه اقتصاد مقاومتی و قوانین نظام جامع دامپروری و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، مهم‌ترین وظیفه وزارت متبوع، تأمین امنیت غذایی کشور می‌باشد و اهداف این موضوع توسط معاونت‌های تخصصی محقق می‌گردد. انجام این وظیفه در شرایطی که باید عرضه سرانه پروتئین دامی از ۲۹٫۳ گرم در روز در سال ۱۳۹۹ به ۳۱٫۴ گرم در روز در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد، اجتناب‌ناپذیر و دشوار است و در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب، امنیت غذایی کشور را تهدید خواهد کرد.

با امعان نظر به ارزش‌افزوده صنعت دامپروری که حدود ۳۰% از بخش کشاورزی را شامل می‌شود و تنوع و گستردگی فعالیت‌ها و اقدامات نظارتی و اجرایی این معاونت در استان‌های مختلف کشور و نیز تفاوت پتانسیل تولیدات دامی در هر کدام از استان‌ها، تقویت ساختار تشکیلاتی و تأمین نیروی متخصص این معاونت  در ستاد استان‌ها به دلایل زیر ضروری است:

  • نظارت و اجرای فعالیت‌های اصلاح نژادی و طرح‌های جدید و پیشرو
  • نظارت و راستی‌آزمایی طرح هویت‌گذاری دام
  • اجرای برنامه‌های افزایش تولیدات دامی (شیر خام، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، عسل و پیله تر)
  • نظارت و اجرای برنامه‌های پرورشی طیور گوشتی، تخم‌گذار و سایر ماکیان
  • نظارت و اجرای برنامه‌های تولید عسل و سایر محصولات زنبورعسل
  • نظارت و اجرای برنامه‌های نوغانداری و تولید پیله ابریشم
  • تخصیص و نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی در استان‌ها
  • اجرای سایر موارد و وظایف محوله

استحضار دارید که تجربه کوچک‌ کردن برخی سطوح سازمان معاونت‌های تخصصی در استان‌ها طی سنوات گذشته، مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد که بازتاب آن در جلسات ملی مشهود است. کوچک شدن سطح سازمانی معاونت تخصصی در استان، عملاً امکان حضور مؤثر در مراجع تصمیم‌گیر استانی (استانداری‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و …) را سلب نموده و خوداتکایی در محصولات کشاورزی را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و تلاش سال‌های گذشته در تأمین، حفظ و اعتلای امنیت غذایی کشور به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه ذاتی وزارت متبوع را مضمحل می‌نماید و وابستگی مجدد به دیگر کشورها را به دنبال خواهد داشت.

با عنایت به موارد فوق و عدم اخذ و لحاظ نظرات و پیشنهادات این معاونت، به نظر می‌رسد هرگونه تغییر ساختار اداری باید مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد. ازآنجایی‌که در حال حاضر چند دستگاه اداری موازی برای اجرای امور تنظیم بازار، بازرگانی و تجاری در استان‌ها وجود دارد (تعاون روستایی، پشتیبانی امور دام، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، غله و خدمات بازرگانی) و بر اساس تجارب گذشته در خصوص نوع و نحوه همکاری دستگاه‌های تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان، تمام فعالیت‌های مرتبط با توسعه تجارت، بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از تجمیع فعالیت دستگاه‌های تابعه و مدیریت‌های امور اقتصادی، صنایع کشاورزی و …، پیش‌بینی و ابلاغ شود تا علاوه بر ایجاد ساختار مناسب اداری برای رسیدگی به وظایف محوله جدید و ایجاد هماهنگی بیشتر و چابکی در اجرای وظایف بازرگانی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی به دلیل کاهش موازی کاری، خللی هم در انجام وظایف و برنامه‌ریزی تولیدات دامی به وجود نیاید، پر واضح است که وجود تمامی بخش‌های غیرتخصصی در وزارت متبوع به دلیل تأمین اعتبارات، امکانات، نیروی انسانی و … و قاعدتاً پشتیبانی برای انجام وظایف اصلی و رسالت بخش‌های تخصصی و بالتبع حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین، مستدعی است دستور فرمایید نسبت به توقف موضوع، اقدام تا در فرصت مناسب با اخذ نظر سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و معاونت‌های تخصصی، تصمیم مناسب و قابل اجرا اتخاذ شود.