معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته حدود یک میلیون تُن شیر خام صادر شده و این صنعت به خوداتکایی رسیده است.

مرتضی رضایی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شدگفت: سال گذشته حدود یک میلیون تُن شیر خام صادر شده و این صنعت به خوداتکایی رسیده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی به نقل از  سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ، مرتضی رضایی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد افزود: سال گذشته تولید شیر در ایران به مرز ۱۱.۵ میلیون تُن رسید که نزدیک به یک میلیون تُن آن صادر شد. وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال تولید شیر به ۱۱.۹ میلیون تُن برسد که این نشانه خوداتکایی در این صنعت و تامین کامل نیازهای داخلی است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به تولید به ۸۷۰ تا۸۸۰ هزار تُن گوشت قرمز در ایران نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در کشور بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن گوشت مرغ صنعتی تولید شد که با احتساب ۲۰۰ هزار تُن تولید گوشت شترمرغ، بوقلمون، مرغ مادر و مرغ تخمگذار، در پایان دوره مجموع تولید گوشت طیور کشور به از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می رسد. وی ادامه داد: برگزاری رویدادهایی مانند این نمایشگاه که دامداران و مرغداران را با فناوری ها، داروها، تجهیزات و مواد جدید آشنا می کند موجب ارتقا این صنعت می‌شود و می‌تواند گام مهمی در راه ارتقا کمی و کیفی تولیدات شامل ایجاد ترکیبات ژنتیکی دام و افزایش تولید شیر و گوشت با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد شود. رضایی همچنین با اشاره به بالا بودن ضریب نفوذ فناوری در صنعت دامپروری کشور گفت: جز دامداری‌های روستایی، همه دامداری‌های کشور به شکلی از فناوری های نوین استفاده می کنند. اصفهان از مناطق اصلی کشور در حوزه صنایع مختلف کشاورزی محسوب می‌شود و نقش بسزایی در تولید انواع محصولات ایفا می کند بطوری‌که از نظر رتبه‌بندی با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تُن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تُن گوشت مرغ و یکصد هزار تُن تخم‌مرغ، جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. استان اصفهان یکی از قطب‌های تولیدات دامی کشور و با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآورده‌های خام دامی دارای ظرفیت مناسب در این بخش اقتصادی است. این استان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است. اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست. نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی به مدت پنج روز تا ۲۱ خرداد جاری در ۱۷ هزار مترمربع فضای محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با هدف معرفی کالاها و محصولات جدید و فناوری‌های نو در صنعت دام و طیور، ایجاد فرصت تعامل با تولیدکنندگان، بازرگانان و متخصصان، ایجاد فرصت عقد قراردادهای کاری و اخذ نمایندگی برپاست.